Republic 1912 - 1929
Republic - merkkisten kuorma-autojen valmistus aloitettiin v. 1912 yhtiössä, jonka nimi oli Alma Motor Truck Company Of Alma, Michigan. Yhtiön nimeksi otettiin v. 1914 Republic Motor Truck Co, Alma, Michigan.
Tämä uusittu yhtiö toi nopeassa tahdissa markkinoille nokallisen mallisarjan, jonka suurin ajokki oli kantavuudeltaan 3150 kg. Vuonna 1915 mallistoon kuului kolme akselivetoista- ja kaksi ketjuvetoista kuorma-autoa.
Ensimmäisten mallien voimanlähteenä oli Lycoming, Waukeshan tai Continental (kuten VetKU ry:n autossa) - bensiinimoottorit.
Kaksilohkoisen moottorin vesipumppu ja magneetto ovat samalla akselilla, jolta myös hihnavetoinen tuuletin saa käyttövoimansa.
Käynnistämisen helpottamiseksi moottorin kannessa on ryyppymaljat jokaista sylinteriä varten.
Taka-akselina oli sisäpuolisin hammaskehin varustettu Torbensen.
Vuonna 1917 yhtiön vuosituotanto oli jo kasvanut yli 10 000 kuorma-autoon.
Seuraavana vuonna USA:n suurimmaksi kuorma-autonvalmistajaksi kasvaneen yhtiön tuottamia Republic kuorma-autoja oli myyty jo yhteensä 30 000 kpl 1300:n jälleenmyyjän toimesta.
1920-luvun alkaessa taloudelliset vaikeudet supistivat yhtiön tuotantoa huomattavassa määrin.
Raskain Republic -kuorma-automalli on 1925 valmistusohjelmaan sisältynyt 4-tonninen, 165 tuuman akselivälinen malli 20.
Tässä oli 32.4 hv:n Continental L-4 moottori. Takana 36 x 10 ja edessä 36 x 5 solukumipäällysteiset teräspinnapyörät. Ohjaamo on avonainen, ei tuulilasia tai katetta, sivuovista puhumattakaan.
Siellä on kuitenkin kaikki tarpeelliset hallintalaitteet: ohjauspyörä, kolme poljinta, vaihdekeppi ja käsijarrunvipu sekä tietenkin myös maadoitusnappula moottorin pysäyttämiseksi.
Ohjauspyörässä on tukevat 'viikset' sytytysennakon ja käsikaasun säätämistä varten.
Republic kuorma-autot erottuivat keltaisista koreistaan ja muista silmiinpistävän värisistä rungoistaan ja hyteistään.
Vuonna 1929 Republic sulautui American LaFrance Truck Co -yhtiöön, ottaen kaupalliseksi nimekseen LaFrance-Republic Corporation.
Tämän jälkeen ei alkuperäisellä Republic merkillä kuorma-autoja enää valmistettu.
Suomeen Republic autojen maahantuontia ja kokoonpanoa hoiti Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta rl (S.O.K.), mistä johtuen niitä esiintyikin varsin runsaasti eri Osuuskauppojen tavarankuljetuksissa.
Turun Osuuskaupan autosta on säilynyt Automobiilin tarkastuskirja vuonna 1921 suoritetusta katsastuksesta.
VeteraaniKuorma-autojen Seura ry:n Republic 20 -kuorma-autonteknisiä tietoja: | ||
---|---|---|
Valmistenumero (rungon vasemmanpuoleisessa etu"sarvessa": | 20 * 2877. | |
Akseliväli | 165" | |
Etujouset | 8 lehteä/ ~45" | |
Takajouset | 13 lehteä/ ~52" | |
Moottori | Continental E4 | N:o 17974 E 4 date: 4 1/2 |
Kaasutin | Stromberg | |
Vetopyörästö, kotelon takaosasaan on valettuna seuraavat tiedot: | Pat.July 14.1908, | July 16. 1912 |
Republicin vaiheita
Meidän Republicin vaiheita:
1. Republicin jäänteet kaivoivat Helsingin Leppävaarassa saven alta silloiset "alkumobilistit" K-L Bremer & kumppanit jo vuonna 1958. Romukaupan tarhassa oli sulatukseen lähdössä 7 - 8 muutakin umpikumirenkaista kuorma-auton runkoa, joista kuitenkin vain tämä yksilö pelastettiin. Innostuneet ajoneuvohistorian tallentajat kunnostivat auton ajokuntoon ja varmistivat näin sen säilymisen. MOBILISTI -lehden artikkeli valaisee Republicin myöhempiä vaiheita. Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n hankittua auton omistukseensa, alkoi ajokin systemaattinen entisöintiprojekti, tavoitteena tietenkin mahdollisimman tarkoin alkuperäistä vastaava rakenne ja -väritys. Auto sai suht. rauhassa talvehtia Paippislaisessa liiterissä, mutta kevään tullen oli rauha mennyttä.
2. Republicilla ajeltiin kesien 1998 ja 1999 aikana useampiakin "koeajoja", mm. Euroopan liikenneministereiden kokouksen ohjelmaksi järjestetyssä näytöksessä Helsingin kaduilla, "VetKun" Satakunnan Keikalla Hyvinkäällä, S.O.K:n kauppiaspäivillä Laajasalossa, SA-HK:n 40 -vuotis retkeilyajoissa Korsossa, Tielaitos 200 vuotta -juhlatilaisuudessa Turussa, Hyrylän Truckers Festivaaleilla, EM Truck Racing -kisoissa Alastarolla ja niin edelleen. Auton jäähdytin vuoti kuin harva seula. Ongelmia ilmeni myös milloin polttoaineen saannissa, milloin magneeton akselin kiinnityksissä tai vaihteiden kytkeytymisessä. Vaihteiston mahtava öljyvuoto jätti jokaiseen pysähdyspaikkaan ikävän käyntikortin.
3. Korsolainen rahtari Markku T Koskinen (leipänsä edestä Victor Ekin miehiä -ajelee useimmiten Ford AA/1932:lla), kunnosti talven 98/99 aikana Republicin vaihteiston. Raimo Stenvall ystävällisesti tarjosi Hyrylästä hallitilaansa ja paljon muutakin apua. Monta pitkää iltaa ja viikonvaihdetta siinä hurahti, varsinkin, kun kytkinakselikin oli välillä hieman "kadoksissa". Kevääseen mennessä laatikko oli kuitenkin saanut sekä uudet laakerit, uuden sivuakselin, että uudet öljytiivisteet. Monilevyinen kytkinpakka oli omalla tavallaan konstikas koottava.
4. Eihän sitä vanhusta voi rangaista ajelemalla satoja kilometrejä, siksi Wexi hankki suhteillaan Republicin kuljetukseen soveltuvan vaihtolavan. Lava oli kuitenkin melko huonokuntoinen, joten taas tarvittiin Koskisen Markun apua. Markku teki Stenvallin verstaalla lavaan uuden etupäädyn, asensi Nurmijärveläisen H&L Autovarustelukeskus Henri Santaluodon lahjoittamat kuormansidontalenkit, paikkasi pahemmin pehmenneet pohjapalkit ja muuta pientä. Raimo Stenvall hoiteli lavan hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Kyllä Republicin nyt kelpaa!
5. Veteraanikuorma-autojen Seura ry:n hallitus teki päätöksen auton kunnostustyön aloittamisesta syksyllä 1999, kun rahaakin oli saatu riittävästi kerättyä (lue kerjättyä) sekä jäsenistöltä, että muilta toimintaamme tukevilta tahoilta. Erityiskiitoksen ansaitsee SOK, joka ymmärrettävästä syystä tuntee sympatiaa tätä arvokasta vanhusta kohtaan ja lahjoitti kunnostusrahastoomme tuntuvan 2000 mk:n "stipendin". Useat kymmenet yksittäiset jäsenemme osallistuivat myös kiitettävästi kolehdin kartuttamiseen.
6. Autoentisöinnin veteraani Nousiaisista, Reino Krouvila, sai kunnian ryhtyä ehostamaan vanhusta.