Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929 Republic 1912-1929

Republic 1912 - 1929

Republic - merkkisten kuorma-autojen valmistus aloitettiin v. 1912 yhtiössä, jonka nimi oli Alma Motor Truck Company Of Alma, Michigan. Yhtiön nimeksi otettiin v. 1914 Republic Motor Truck Co, Alma, Michigan.

Tämä uusittu yhtiö toi nopeassa tahdissa markkinoille nokallisen mallisarjan, jonka suurin ajokki oli kantavuudeltaan 3150 kg. Vuonna 1915 mallistoon kuului kolme akselivetoista- ja kaksi ketjuvetoista kuorma-autoa.

Ensimmäisten mallien voimanlähteenä oli Lycoming, Waukeshan tai Continental (kuten VetKU ry:n autossa) - bensiinimoottorit.

Kaksilohkoisen moottorin vesipumppu ja magneetto ovat samalla akselilla, jolta myös hihnavetoinen tuuletin saa käyttövoimansa.

Käynnistämisen helpottamiseksi moottorin kannessa on ryyppymaljat jokaista sylinteriä varten.

Taka-akselina oli sisäpuolisin hammaskehin varustettu Torbensen.

Vuonna 1917 yhtiön vuosituotanto oli jo kasvanut yli 10 000 kuorma-autoon.

Seuraavana vuonna USA:n suurimmaksi kuorma-autonvalmistajaksi kasvaneen yhtiön tuottamia Republic kuorma-autoja oli myyty jo yhteensä 30 000 kpl 1300:n jälleenmyyjän toimesta.

1920-luvun alkaessa taloudelliset vaikeudet supistivat yhtiön tuotantoa huomattavassa määrin.

Raskain Republic -kuorma-automalli on 1925 valmistusohjelmaan sisältynyt 4-tonninen, 165 tuuman akselivälinen malli 20.

Tässä oli 32.4 hv:n Continental L-4 moottori. Takana 36 x 10 ja edessä 36 x 5 solukumipäällysteiset teräspinnapyörät. Ohjaamo on avonainen, ei tuulilasia tai katetta, sivuovista puhumattakaan.

Siellä on kuitenkin kaikki tarpeelliset hallintalaitteet: ohjauspyörä, kolme poljinta, vaihdekeppi ja käsijarrunvipu sekä tietenkin myös maadoitusnappula moottorin pysäyttämiseksi.

Ohjauspyörässä on tukevat 'viikset' sytytysennakon ja käsikaasun säätämistä varten.

Republic kuorma-autot erottuivat keltaisista koreistaan ja muista silmiinpistävän värisistä rungoistaan ja hyteistään.

Vuonna 1929 Republic sulautui American LaFrance Truck Co -yhtiöön, ottaen kaupalliseksi nimekseen LaFrance-Republic Corporation.

Tämän jälkeen ei alkuperäisellä Republic merkillä kuorma-autoja enää valmistettu.

Suomeen Republic autojen maahantuontia ja kokoonpanoa hoiti Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta rl (S.O.K.), mistä johtuen niitä esiintyikin varsin runsaasti eri Osuuskauppojen tavarankuljetuksissa.

Turun Osuuskaupan autosta on säilynyt Automobiilin tarkastuskirja vuonna 1921 suoritetusta katsastuksesta.

 

VeteraaniKuorma-autojen Seura ry:n Republic 20 -kuorma-autonteknisiä tietoja:
Valmistenumero (rungon vasemmanpuoleisessa etu"sarvessa": 20 * 2877.
Akseliväli 165"
Etujouset 8 lehteä/ ~45"
Takajouset 13 lehteä/ ~52"
Moottori Continental E4 N:o 17974 E 4 date: 4 1/2
Kaasutin Stromberg
Vetopyörästö, kotelon takaosasaan on valettuna seuraavat tiedot: Pat.July 14.1908, July 16. 1912