Kirjoittaja Aihe: Scania LS 110: jarrujen takapään ohjausventtiilin räjäytyskuva ?  (Luettu 19072 kertaa)

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Takapäässä ei tule paine kuin vetoakselin vasempaan pyörään (käsijarru kyllä toimii). Arvaus on että ohjausventtiilissä on häikkää. Olisiko kenelläkään räjäytyskuvaa venttiilistä ?  Siis se, josta lähtee painejohto telille ja erikseen oma johto kummallekin vetävälle pyörälle.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Edelleen kaipaisin apua Scanian jarrujen ymmärrykseen. Mikäli oikein ymmärrän, releventtiilillä ohjataan painetta vetoakselin ja telin kelloille eli paine ei tule suoraan polkimelta jarrukelloille ?  Ohjauspaine tulee tuolle venttiilille, mutta siinä päällä on T-haara ja siitä se jatkaa toiselle puolelle runkoa ja on kiinni seisontajarrun painejohdossa ?  Ei oikein ymmärrä.  Ei olisi kenelläkään kaaviokuvaa satakympin paineilmajarrujen toimintaperiaatteesta. Piti irroittaa se releventtiili, mutta on niin tiukassa ja pahasa paikassa ettei viitsisi turhaan irroittaa jos vika kuitenkin on muualla. Jos ymmärtäisi tuon periaatteen, voisi putki kerrallaan tarkistaa toimintaa. Ongelma oli siis se, että vetoakseli ja teliakseli ei jarruta lainkaan (ei tule lainkaan painetta).
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Mahtaisko olla "pikopoistoventtiili" että takajarrut pitkän putken päässä vapautuu poljin päästettäessä samaan aikaan kuin eutuakselikin?.Pihiseekö missään takana jarrutettaessa?.Kumiset joustavat putket voi olla sisäkerros irrallaan rullalla ja tukossa?,mehujarruissa aiakin saattaa olla ihan tukossa vaikka on kovempi paine kuin ilmaj 7-8kg
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Ohessa on kuva ko. venttiilistä:
- vasemman alkakulman letkut menee vetoakselin kelloille
- oikean alakulman alimmainen putki tulee painesäiliöltä
- keskellä oleva putkihässäkkä vie telin kelloille
- yläosassa T-haaralla kiinni oleva putki on kai ohjauspaine polkimelta ?
Kuvissa näkyvä "märkä" on ruosteenirroitusainetta kun olen valmistautumassa ko. venttiilin irroittamiseen.
==> onko tämä siis releventtiili, joka ohjaa painetta taka-akseleiden kelloille ?

http://www.j-helin.net/images/Pictures/Releventtiili2.jpg
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Tulipahan tänään otettua releventtiili irti ja samalla paljastui vikakin: kumikalvossa oli pikkusormen mentävä reikä. Ei ihme ettei pelannut. Ihmetytti kyllä miksei kuulunut mitään suhinaa tuon reiän takia, mutta se taas johtui siitä että kalvon alla olevan tilan "huohotinputki" oli tukossa. Nyt metsästämään uutta kalvoa tai jostain käytettynä koko venttiiliä.

Venttiilin yläosassa on siis kalvo, jonka yläpuolelle tulee ohjauspaine. Kalvo painaa n. 40 mm halkaisijaltaan mäntää, joka sitten painaa venttiilin karaa joka päästää työpaineen kelloille.

http://www.j-helin.net/images/Pictures/Scania_kumi.jpg
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Huonolta vähän näyttää. Soitin ensin Veijo Scanialle josko varaosana löytyisi: selvisi että on ihan alkupään 110, koska venttiili on sama kuin 76:ssa (eikä niinkuin on loppupään 110:ssä ja 111:ssa). Tässä minun mallissa kansi on kuudella pultilla kiinni, kun uudemmissa on neljällä pultilla. Ko. kalvoa ei enää varaosana saa, venttiilin saisi vaatimattomaan 700 euron hintaan. Nyt on kyselyt Kauppilassa ja Osatorilla sisällä, katsotaan löytyykö jotain. Olisiko jollain tiedossa 76:n takapään releventtiiliä joutilaana ?

Uuden mallin venttiilin asentaminen on aika kova homma, koko putkitushässäkän joutuisi tekemään uusiksi.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

kai

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
    • maantiekiitajat.fi
Katso täältä: http://www.tradera.com/Nytt-Membran-Relaventil-Scania-bla-L76-Myrslok-auktion_1005_130679542

Kalvo on saman näköinen ja hinta on 200 ruotsin kruunua

Päälle tulee postikulut jotka eivät näin pienessä osassa ole isot

Olen ostanut kyseiseltä myyjältä tavaraa useita kertoja ilman ongelmia

Ostaminen vaatii reksteröytymisen Traderaan (Ruotsin Ebay)

Toivottavasti tästä on apua

T: Kai

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
No siinähän se. Tässä välin kokeilin sitä että tein uuden kalvon itse Korja-Kumista löytyneestä polttoainepumpun kalvoaineesta => ei pelannut. Kalvo tuntui hieman paksummalta ja kalvosta on 2-3 mm männän päälle eli sen pitää venyä. Tässä on pieni riski että venttilissä on muutakin häikkää. Ylivieskan autohajoittamolta löytyi käytetty venttiili, 50e + toimituskulut. Taidan ostaa sen nyt ensin ja katsoa pelaako. Kiitos kuitenkin tiedosta, hyvä tietää että uutta kalvoa on saatavilla ja vielä sopuhintaan.

Olen nyt kaksi kertaa irroittanut ja purkanut venttiilin. Nyt sen homman alkaa jo osata eli vaihto on alle puoli tuntia  ;D  Mutta hyvä olisi nyt pikku hiljaa saada se toimimaan.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Raskaankaluuston  rompepäivillä Kangasalalla oli eräällä myyjällä runsaasti Scanian osaa myynnissä  mm noita jarruventtiilejä ym pikku sälää epäilen että häneltä olisi löytynyt sopiva ehjä venttiili.

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Ylivieskasta ostetussa venttiilissä sama vika kuin omassa eli kalvossa reikä. Seuraavaksi ostan tuolta Ruotsista tuon uuden, tänään duunailin jo itselle käyttäjätunnusta tuohon TRADEKAan.

On kyllä mieleen tullut että onko kuitenkin joku muu vika ? Eikö polkimelta tulee tarpeeksi ohjauspainetta ?  Mutta kun sama paine jatkaa etupyörille ja ne toimii. Hankala kun ei oo matkalla mitään liittimiä, joista vois testailla.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Kyl kai se jarrupaine tulee polkimelta kelloille suoraan ja tää PIKAPOISTOVENTTIILI jarrutuksen loputtua pästää ohjauspaineenputkesta  polkimelta loputtua päästää kelloissa olevan paineen suoraan pihalle että jarrutus loppuu yhtaikaa etu ja taka-akselilla?Olen edelleenkin sitä mieltä että perän taipusisssa kumiletkuissa voi olla sisäkerros irti ja rullalla ja ilma ei kulje?!.
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Kyllä ainakin tässä Scaniassa on releventtili. Työpaine tulee siihen isolla putkella ja ohjauspaine pienellä yläosaan. Se paineilman poistokin tapahtuu kyllä siitä samasta venttiilistä. Venttiilistä lähtee suoraan rautaputki telille ja siitä juuri olen zoomaillut että ei mitään painetta tule. Tai siitä tuli pieni pihinä niin kauan kuin kalvo oli rikki, koska kalvon läpi tullut ohjauspaine ohjautui kelloille.

Yritän nyt tilata uudet kalvot tuolta Ruotsista. Tuo TRADEKA vaan vaatii ulkolaisilta PayPal-tilin verifioituna ja verifioinnin tekemisessä on joku ihme ongelma, johon ei nyt tunnu PayPal:lta saavan apua. No, pikku hiljaa. Scania on nyt maalarilla eli tässä ei nyt ole mitään kiirettä.
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo:22:22 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Taidan tietä tän JASA mainitseman kaverin,Tampereenseudulta.Pikainen etsintä GOOLElla "PIKAPOSTO venttiili"toi esiin hänen ilmoituksensa "scanianpikapoistoventtiili(TECALEMIT?)",nimimerkki oli jokin SUomen armeijan Raskaamman venäläisen kaluston automerkki?.SISU.net kun katsot GOOGLElla keskustelun "pikapoistovettiilistä lähtevä letku" löytyy 4 pulttisen uudemmna WABCOn kuva ja runsaasti toimtaperiaatteesta!
« Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo:22:41 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Tilasin Ruotsista uuden kalvon, mutta ei auttanut: edelleenkään ei mitään paineita taka-akselilla. Ilmeisesti vika on polkimelta tulevassa ohjauspaineessa. Onkohan kenelläkään korjaamokasikirjan kuvaa tai muuta kaaviokuvaa jarrupiirien toiminnasta ? Etujarrut toimii, mutta ne on käsittääkseni omassa piirissään. Tarvetta on kaverille, jolla todella olisi hallinassa 110:n jarrujen toimintaperiaate.

Maalauksen jäljiltä alkaa jo näyttää autolta. Kun sais noi jarrut kuntoon, voisi alkaa harkita näyttää herra Katsastusherralle.
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Poljinventtiilit on kuulemma sellaisia että ne menee pitkän käyttämättömyyden jälkeen jumiin!.Lienee takapiirin puolisko jumissa on arvaukseni?
Eiköhän tää ollu tässä?