/db Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?

Kirjoittaja Aihe: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?  (Luettu 15213 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« : 01.09.12 - klo:19:17 »
Isoja 16TN BEDFORDeja ERV tai vanha koodi KM.SC tuotiin kai alle sata.GM huoltotiedoitteissa oli useiden kuvia uutena.Yksi jätepakkaajalla on Suonenjoella purkaamossa kai?.Missähän tämä"METSÄLIITTO" lankkuauto on nyt?.Entä TAUNO VALO OY soraohjus?.Yksi ,josta ei ole näkynyt kuvaa uutena?on meillä!,ollut kai Vierumäellä sora-autona ja sitten LAHDEN GM hinausautona
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:11:57 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! mittä tämä nyt?
« Vastaus #1 : 01.09.12 - klo:22:13 »
Veli poika 70-luvun lopussa ajoi Metsäliitossa ollessaan sellaista ,mutta auton nyky kohtalosta ei ole tietoa.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! mittä tämä nyt?
« Vastaus #2 : 01.09.12 - klo:23:07 »
Mä näin sen velipoikasi sitten ajamassa ,kävin uudestaan kouluja 77-79 Hämeenlinnassa ja näin ton usein.Tossa kuvalla lukee "Metsäliitto Tapanila",noita voi olla ollut useita?
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! mittä tämä nyt?
« Vastaus #3 : 02.09.12 - klo:07:14 »
Pinnistin oikein muistia ja ne olivat juuri nuo vuodet mitkä TS mainitsee kun minun ja Jasan nyt jo edesmennyt veljemme Jari ajo Metsäliiton Bedforttia.Se Petteri oli juuri samanlainen,ainakin ulkoisesti kuin on kuvankin Petteri.Tehdas ulkoisti kuljetuksensa sittemmin ja Petteri kuin Kontio Sisukin myytiin pois ja Kontio olikin jollain maanviljelijällä myöhemmin,mutta Petterin kohtalosta valitettavasti minulla ei ole ainakaan mitään muisti tietoa mihin joutui sitten.Varmaanki vielä johonkin käyttöön meni,sillä se oli hyvässä kunnossakin siinä vaiheessa.

Muistan kun Jari kertoi kun he ajoivat ja tyhjentelivät niitä roskalavoja tehtaalta ja kaatopaikka sijaitsi silloin Renkossa asti ja he jossain vaiheessa ottivat " Kisaa " Hanskin kanssa joka ajoi  sitä Kontiota niin Jari sanoi ettei se Kontio edes pysynyt perässä kun lähtivät kuorman kanssa.Se Petteri oli varsin ketterä ja varsin käteen käypä auto Jarin mukaan.Sillä hän olisi saanut jossain yhteydessä sen Kontio Sisunkin ajokikseen mutta hän oli sanonut ulkotyönjohtaja Nurmiselle että onko pakko jos ei taho ? :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! mittä tämä nyt?
« Vastaus #4 : 02.09.12 - klo:11:45 »
Kolmen auton kohtalon tiedänkin jo,katkottu peräkärryksi.Yhdessä joka oli uutena ollut pääkaupunkiseudulla ajamassa tavaraa satamassa,TEIJO telillä,katkaistiin peräkärryksi joskus -70 lopulla.Rakennusliike jolla se oli meni konkkaan ja lapset hajoitti sen sorakuopassa.Myytin huutokaupalla..Sama kohtalo on 2 akselillisella Mäntsälssä.Artjärven soraauto?,ajokuntoinen auto,tosin ei kuulemma lähtenyt enää käymään,hinattiin maatilalle ja katkaistiin kärryksi."Kuopion jätepakkaaja on kai purkaamossa mansikkapitäjässä?.VIKING LINEllä oli ainakin yksi jolla vedettiin NAANTALISSA irtoperiä laivaan!,halvin "vetomestari!", 10% aidoon oikean hinnasta!.Yksi oli 1990 Valkeakosken Tikinmaalla purkaamossa ja ehkä myyty OULUUN.Tää on lokareissa koristelistat,voi olla jo ERV ja 8,3L(500 CID) turbottomalla koneelle 153 B.H.P.Ei tarvii vaihdella tiheään.Mulla on vanhempi 7,6L kone (466).Testattiin ennen hiekkapuhallusta vähän,kun oli jarrut laitettu jo,Kaveri ajeli yksityistiellä,soratiellä alustana,kevyt auto lähti kolmosella ja päästi 17" kytkimen ja kaasupohjaan ja vitonen päälle ja kaasua sitten isolleperälle.Kolmella vaihteella 80 lasissa ja soralensi kuin 1960L ralliautoilla!.Suora loppui ja alkoi nimismiehenkiharattäristää.kiire pysäyttä!
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:12:14 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #5 : 04.09.12 - klo:08:55 »
Muistaisin kuulleeni velipojalta silloin että tämä Metsäliiton Bedfortti oli Leylandin moottorilla.Voisiko se olla noin TS ?

Tässä ruvenut hiukan harmittamaan se kun myin aikoinaan pois oman Bedforttini,tosin se tuli minullekin siten että pelastin sen kärryntekijältä ja oma Vanajani oli silloin vielä kesken ja syvennyin sen laittoon silloin  :) Mutta se oli tosi hyvässä kunnossa oleva Petteri ja vaihtolava laitteet olivat toimivat myös siinä.Myin sen Peräseinäjoelle ja en ole sen koommin siitä kuulut mitään saatika sitten että olisin jopa nähnytkin sen  :)

Tässä myin pois viimeisenkin Vanajani,mutta jotta ei ihan ilman olla vanhaa kuorma-autoa niin ostin Scania L50 vm-72:n Auton on ihan ajokuntoinen ja päällirakenteet toimivat myös ja omalla lailla mielenkiintoinen historiakin Scanialla on.Auto on koko uransa ajan ollut Rautaruukki H:linnan tehtaalla sisäisessä ajossa tyhjentäen metalliromu kontteja junanvaunuun ja ne romut menivät Raahen tehtaalle sulatukseen.Tässä samalla tuli pelastettua paikallista kuljetus ja maansiirtoalan historiaakin sillä tämä pikku Scania on ihan uutena tullut tuohon tehtäväänsä veljekset Hallenbergin omistamana  :) Se on luovutettu piiriedustaja Hämeen Kestovoiman toimesta Veljekset Hallenbergille 13.9.1972 Mutta kyllä tässä vielä Vanajaakin haaveilen,mutta se saisi olla jo melkeinpä valmis autokin  :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #6 : 04.09.12 - klo:18:01 »
Toi on kuvassa esitelty KM-SC mallina missä on 7,6 BEDFORD kone.Se voi olla eri auto ollut
Hämeenlinnassa,Suomessa WIHURIN TEHTAAN kasaama ERV1-7T jossa on 8 pulttiset vanteet,kapeampi etuakseli ja LEYLAND moottori ja kytkin,sekä ylivaihteellinen pysty CLARKE TURNER.Nokasta ei erota,vain kapeammat lokarit.Käyttäjien kuvissa mulla on lavalla sellaisen hytti,WIHURI merkki ovitolpassa!.Vaiheteen siirtotanko on myös mulla josta päätellen ollut pystylootalla!.Se kulkis 120km/h.
« Viimeksi muokattu: 04.09.12 - klo:18:06 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #7 : 04.09.12 - klo:18:14 »
Muistaako T.S Hämeenlinnalaisen kuljetúsliike E.Virtasen rekka-veturi Bedfordia joka veti autojenkuljetus puoliperävaunua.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #8 : 04.09.12 - klo:19:24 »
Muistan kun se VANAJANTIELLÄ purki uusia autoja vaunust!.Lindell vaati että autot on ajettava Talon omilla merkeillä!.MUlla on oman sellaisen ohjaamossa tyyppikilpi jossa sanotaan "GM sallii 22TN junapainon trailerinvedossa!".Lahtelainen RAKENNUSLIIKE RUOLA OY veti kahdella ?1965 KH petterillä seinäelementtirekkoja.LEYLAND moottorilla.Autot huollettiin Hirsimnetsäntieä VEHO lla kun ne ei sopineet rekkaperässä Vesijärvenkadulla LAHDEN AUTO korjaamoon toiseen kerrokseen kurvikkaan luiskan läpi!.Sit kmun ne tuli Bedfordilla miljonääreiksi,ne vaihtoi ne VANAJIIN,joista kuva VETKUssa hallin seinää vasten Bulldog rekka perässä!Sit oli 690 myöhemmin
« Viimeksi muokattu: 04.09.12 - klo:19:29 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #9 : 04.09.12 - klo:20:02 »
Tämä Lindell oli tarkka siitä kuten TS jo mainitsikin että talon omilla autoilla.Siis niillä merkeillä mitä AKP edusti.No eihän heillä ollut kuorma autojen edustusta muuta merkkiä kun Bedfort.Hän oli myös tarkka siitä millä renkailla tämä Virtasen Bedfortti oli millä Opeleita Akp:n tuotiin.Renkaat piti olla heidän merkkiä.Hän oli kertoman mukaan ollut lähes suuniltaan kun Eino Virtanen hankki toisen autojen kuljetuslavetin ja sen veturiksi Volvo N86. :) hän oli mesonut että Virtasen auto ei aja heille enään yhtään autoa satamasta  :) :)

Noista Bedforteista mitä täällä meillä H:linnassa on ollut tulee aina mieleeni se Kekäläisen Veikon telivetoinen Petteri.Mikähän siinä on ollut moottorina,ja erityisesti minkälaiset on ollut tehot siinä ? Olisko TS sinulla jotain tietoa siitä ja muistatkos tälläistä autoa ?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #10 : 04.09.12 - klo:20:07 »
en muista koskaan nähneeni.Ei vakio lista suomen mallia.Googleen kun laittaa löytyy englannista kuvia.Veikkaan että olis ollut LEYLAND ennen 66 jolloin BEDFORD 381 C.I.D ja 466C.I.D koneet tuli.Ei niitäö kannata surra 330 C.I.D. nelivaihteisten pikkupyöräistern myyntiä!,mullakin on toi 4 petteri vaan kun"halvalla sain "ajokuntoisen.Isot 466 ja 500C.I.D TKt, 5-V ja EATON perällä vasta autoja on!.270mm runkopalkitkin!Mallit EPR, ERT ja ERV.Vanhoilla 1960-L koodeilla KH-matalammat rungot tosin ja KM
« Viimeksi muokattu: 04.09.12 - klo:21:15 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Piku

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #11 : 05.09.12 - klo:21:17 »
Metsäliitosta,uskoisin "liitolla" olleen näitä useita kun toimipaikkojakin oli.Viimeisin Helsingin Metsäliitto oli Herttoniemessä,sama kiinteistö ja systeemi missä nykyään Starkki Herttoniemi.Heidän viimeinen oma auto oli Sisu SM300,4akselinen jossa neljäs oli edessä.Ja perinteiset kirveenvarret maalattu keulaan.Meni asiasta sivuun......

ko Pettereitä oli Tampereella Mäkisen laanissakin muutamia,ainakin G A Serlachius Oy Takon auto,jonka rekkari oli HKM-34.Tarkka malli (KMSC70) ERV7C juurikin noin ilmoitettuna.Vuosimalli -70.Huoltokuittivihosta on käytetty huollot 20000km:ään asti,myyntipäivä huomioiden saattaa olla ettei ajomäärä ollut yli 25000 kun on päässyt Tulitikkutehtaan laaniin.Onkohan kyseessä se yksilö jossa Jaakko Parantainen istui ja itkua vääntäen totesi että "auto tykkää kun sillä ajetaan".Löytyy yksi kuva jossa on 2 vierekkäin ja lisäksi muistelen että oli yksi jossa nosturi,eli ainakin 3 oli siellä.

Meillä oli joskus 80 luvun puolivälissä yksi Järvenpäässä,päällä umpikori ja takalaitanosturi.Sinertävä muistaakseni ja valkea koppi.Siinä oli tuplaperä,muistan nupin kepissä.Meillä se oli aina vaan varastona,myytiin silloin Lopen suuntaan ja sieltä se on mennyt romuksi.Sääli,se oli komia peli,mutta siihen aikaan vaan Petteri,eikä edes valokuvaa ole jäljellä.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #12 : 05.09.12 - klo:21:46 »
T.S muistaa varmaan myös rakennusliike Kummilan, Betoni-Majuri oy:n sekä tuon Kuljetusliike E.Virtasen toisenkin tuon mallin Bedfordin ja nämä edellä mainitut olivat kaikki varustettu vaihtolava laittein.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #13 : 06.09.12 - klo:06:08 »
En muista erityisesti näitä muita kuin Virtasen autonkuljetusrekan.Sallisen historiikkikuvissa on yhden keula,josta O Sallinen muisteli mulle olleen Nokia/Ylöjärvellä jossain?tehtaan sisäisessä piha ajossa vaan?.Yksi on Orimattilassa säilyneenä tai säilyneenä,tai ei oikein ihan mätä.Lavavehe maatilalla.Juu KM on malli ja SC= short chassis=lyhyt runko, 70= on isokone 7,6L.Onhan niitä ollu:Kuitenkin muistelen että sataa ei tuotu?,muistanko värin?.Ne joskus katkastiin traktorinkärryksi tai vietiin Mäkisenlaanille kun esim vesipumppu alkoi vuotaa!.Se on aika paha vaihtaa!.Olen nähnyt vaihdon 1960-L kuskinpuolen sivuluukku auki ja kahden kaljakorin päällä polvillaan yli moottorin avataan pultit ja vaihdetaan pumppu!.Nyt olen sen kerran tehnyt itsekin melkein 60-V iässä kankeana pappana!.Notkealle ja hoikemmalle miehelle sopivaa hommaa!.
« Viimeksi muokattu: 06.09.12 - klo:07:44 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #14 : 06.09.12 - klo:11:17 »
Metsäliitolla oli jo pelkästään Hämeenlinnassa Pettereitä ainakin-6 kpl.Kolme tehtaanpuolella ja kaksi myyntikonttorin puolella ja vieläpä Metsäliiton halkotarharhalla-1 kpl.Halkotarhan Petteri syrjäytti sieltä sen Nalle Sisun joka oli-50 luvun autoja.Kaveri oli tehtaalla asentajana ja hänen tehtäviinsä kuului myös autojen kunnossapito trukkien lisäksi.Tehtaan puolelta sitten vähennettiin-1 auto pois ja yksi Petteri vaihdettiin tuohon jo aiemmin mainitsemaani Kontio Sisuun ja yhden Petterin vaihtoivat vielä uuteen joka olikin se auto mitä velipoika siellä sitten ajoi jonkin aikaa.Myyntikonttorin Petterit vaihtuivat myös jo-70 luvun alussa kontio Sisuihin ja halkotarha lopettiin tuosta Nuppolasta ja ns.lapu-Petteri meni johonkin edellämainituihin Sisuhin vaihdossa.

Etkös sinä T.S muista muita Pettereitä täältä ? Edes äärimmäisen kovaa Petterimiestä Puotilan Einoa jolla oli useita Pettereitä aina nokkamalleista buldokkiin ?