/db Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?

Kirjoittaja Aihe: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?  (Luettu 15197 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #15 : 06.09.12 - klo:17:32 »
En muista muita!.Ei tavattu esin soramiehiä kuin sattumalta Hämeentien E-baarissa.Harjulan Reiskan harmaan 1965 TK sonnirauta puskurissa muistan(KHLC14?).Vain ne jotka näin Rehutehtaalla ja OTK jakelukeskuksessa,Kantolan viljavarastolla SOTKA sahalla.
« Viimeksi muokattu: 06.09.12 - klo:20:14 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #16 : 06.09.12 - klo:21:17 »
 :) :) Heräsi uteliaisuuteni kun mainitsit jotenkin " Haaxxnen hattulasta " aiemmin.Mutta oletkin jo muokannut kommentiasi  :) Tuo Haaxxnen liippaa liki meikäläisiä ja jos tosiaan tarkoitit meikäläisiä niin ainakin korjaan sitä sen verran että ei olla hattulasta  :) :)

En muuten usko että kovinkaan moni soraautoilija poikkesi siinä hämeentien E-baarissa jo senkään tähden kun se aate siinä baarin omistuksessa oli mikä oli  :) ja toisekseen VR:n Fargot oli valloittaneet sen hämeenkadun niin tarkkaan ettei sen baarin lähellekkään päässyt muut  :) Asukkaat siinä kadun varrella valittivat kun ne Fargot kävi tyhjäkäyntiä ja sininen savu leiju koko kadulla ja tunki kerrostaloihin sisään  :) :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #17 : 06.09.12 - klo:22:03 »
Joo,kirjoitin sen mutta ajattelin että YVnä paras keskustella (nythän se meni melkein YVnä kun luit sen !,hyvä niin,mitä sitä muille kertoo)mutta en ole nyt selvittänyt onko kellä YV linjaa.Kun ihan muistan sen keskustelun ja nimen kuulin kysyin onko sukua kun faijan työssä oli yks kuski Reino Haapanen.Vai oliko Iittala,Parola oikeampi ,en nyt muista tarkkaan.Jos ei ole mahdollista minun on täytynyt muistaa väärin henkilö joka keskusteli faijan kanssa Baarissa.VR Nestekaasu käyttöiset DAF muistan ja Traderin nokkaiset koppiautot Häämeentiellä.
« Viimeksi muokattu: 06.09.12 - klo:22:11 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #18 : 08.09.12 - klo:11:27 »
Voisihan sitä toki keskustella yv:nä,mutta eipä tää nyt niin privaatiluontoista kuitenkaan ole  :) Ja kun vilkaisin kuinka monta kertaa tätä keskustelu kommenteja Aiheesta Missä tämä nyt on on luettu niin tämän hetken tilanne on 258  :) Niin näkyyy kiinostavan lukijoita niin mikäpäs siinä :)  :)

Ei ole tuo Reino Haapanen sukua ja en ole koskaan kuulutkaan tuon nimistäkään.VR:llä oli nestekaasukäyttöinen Daffi,ainakin yksi täällä H:linnassa,mutta olikos Traderia heillä ? Ainoastaan muistan Kesannon Pekan Traderin joka oli VR:n ajossa :)

Mutta muistatkos TS sitä tapausta kun se OL-Hämeen Petteri paloi kokonaan siellä OTK:n myllyn pihassa? Se oli jotain-1970 tai 1971 kun se tapahtui.Se Petteri paloi kun kaski ihan kokonaan.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #19 : 08.09.12 - klo:11:46 »
En muista kuin sen kun Leteensuolla jäi myymäläauto petteri PIKA-junan alle.Ne toi sen romun Lammille Hallenbergin lavetilla.Isä kiroili olisvat vieneet suoraan romuliikkeeseen,moottorikin oli irrallaa ja vaurioitunut ei siitä osista mihinkään ollut!.Sattui kaikkea varmaan Bedfordeille,olihan niitä varmaan 15kpl yhteensä,Turengissa,Hämeenlinnassa.Lammilla 4kpl..Vanha Lammilainen sananlasku "Niiltä niitä hevosia kuolee kellä niitä on!
« Viimeksi muokattu: 08.09.12 - klo:11:49 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #20 : 08.09.12 - klo:12:03 »
Muistan tämän Leteensuon ylikäytävällä tapahtuneen onnettomuden missä sai surmansa yksi henkilö.Vai Lammille toivat sen romun sitten ?

Tämä palanut Petteri kiskottiin sitten AKP:n takapihalle Raikassaaren hinurilla josta sen sitten osti kova vehnänviljelijä Kusti Honkala tehden siitä vielä Fordson Majoriinsa kärryt.Hyttiosa siitä paloi ihan kokonaan ja muistan jo palo paikalla kun siinä moni aprikoi mistä se syttyi niin yksi kaveri sanoi että jarruista ! Johon toinen sanoi että täysin mahdotonta että Petterin jarrut kuumenee niin että syttyy palamaan johon toinen kysyi että mitenkä niin ? Ja vastaus oli että kun ei niissä edes ole jarruja  :)  :) No Kusti teki niistä hyvät kärryt ajaen vehnää vielä pitkäänkin niillä.

Mutta todennäköisin syy oli siihen paloon kun Petterin kuski oli siinä myllyn laituriin jonottaessa päättänyt että nyt hän vaihtaa tuon uuden akun mikä oli kuulemma jo pari päivää ollut siellä apumiehen lattialla.No näppärästi oli akku vaihdettu siihen runkon kyljessä olevaan telineeseen,mutta eipä huomanut että Petterin virtapuoli oli Plus-maadotteinen ja miinus-virta,eli asensi akun väärinpäin. :) Tästä johtuvaa oikosulkua epäilivät että Bingo!!Siinä syy :) Olen kuulut tämän kuljettajan nimenkin,mutta ollaan hiljaa siitä  :)  :)
« Viimeksi muokattu: 08.09.12 - klo:13:03 kirjoittanut Jyrki H »

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #21 : 08.09.12 - klo:20:10 »
Liekö tuttuja nimiä T.S mm Aleksander Sibakov , E.Mäkelä , Reidar Nyyssönen ,sekä Kauko Raatikainen jotka kaikki olivat täällä kovia Bedford miehiä .Raatikainen oli mm vakavassa onnettomuudessakin Petterinsä kanssa kun täydessä antrasiitti lastissa meni eturengas Vällän ahteessa jolloin auto kynti n 400m Seppälän hernepeltoa ennen kuin pysähtyi .

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #22 : 08.09.12 - klo:21:17 »
Ei oo S alkava suunimi ollut.kai.Faijan ajamat Petterit meni vaihtoon .Se on ollut tosi vanha kun jo kai 1965 TK oli vaihtovirtalaturi MOTOROLA? tai CAV transistori säädin oliko se J6?,.Lammille ne toi kaikki romut!.Yksi vanha myymäläauto,josta toinen kuski otti ison MOTOROLA? vaihtovirtalaturin,meni korjaamolle kysyyn asentaako Rellu R8,sai vissiin uuden LUCAS vaihtovirtasen kun antoi motorolan korjaamoon?.,yksi vanha karja-auto(josta mulla on risa 5V CLARKE vaihdelaatikko muistona!).Mulla on Lammin alkuperäisen karjaauton rekisteriote kopio ja se poistettu 1972 kilvistä.!.Ne katsasti sen Hlinnan vanhan karja-auton kun se oli jo 5V ja kuski halusi sen mielummin.Sa lammin karja-auto on vielä olemassa ihan mätänä kerrotaan,yhden kuskin poika osti sen kärryaihioksi mutta ei koskaan tehnyt.Talo on myyty ja poikakin on edesmennyt jo.Auto on silelä kerrotaan, ent IS-98
« Viimeksi muokattu: 09.09.12 - klo:09:50 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #23 : 09.09.12 - klo:08:26 »
Kyllä siinä Leteensuon myymäläauto ja juna kolarissa menehtyi ainoastaan yksi henkilö.Tämä oli myymäläapulainen ja varsin nuori vielä tuolloin.Hän oli kaverin vaimo ja näin muistan tapauksen.Mutta ei tästä aiheesta tämän enempää,eiks vaan ?

Kyllä tämä palanut Petteri joka muuten oli Buldokkimallia oli AKP:n pihassa ja sieltä Kustille kärryaihioksi.Kusti todennäköisesti pääsi tekemään kaupat siitä kun hän kävi huollattamassa Chervolet Bel-Airiansa siellä  :) Tämä Letukka on muuten Kustin pojalla tallissa vieläkin.Kustihan myi vehnäänsä paljon myös OTK:lle ja Majorillaan kuljetti sitä myllylle,tosin ruuhkaa tuli selvittämään ja apuun joskus Salorannan Sulo Vanajallaan.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #24 : 09.09.12 - klo:10:45 »
Ihan ensimmäiseen aiheeseen,yleisön pyynnöstä huolimatta!.Sitä Suomessatehtyä ERV1C-7T(TEIJO?) ei erota edestäHämeenlinnan METSÄLIITON auto on voinut olla sekin versio.Niitä tehtiin 1967.Siinä oli leveät lokarit minkä hytin purin.Kun sen toinen lokari on nyt englannissa tehdyssä KMSC70 versiossa,kun oli ehjempi.Etuakseli oli irrallaan hytin noutopaikassa ja oli 8-p ja ehkä kapea?,en oo varma.Moottori oli LEYLAND 131HV  o,370 ,siis ei 375!.Nyt sekin on kuulemma realisoitunut piikkinokka KONTIOON varamoottoriksi.
Eiköhän tää ollu tässä?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #25 : 10.09.12 - klo:21:22 »
Kiinostais ostaa tällasen etupuskurit, 2 palkkia ja vinotuoet 45 ast kulmassa   runkopalkkiin.Jos oma löytyy myydään myös 1 kpl tavallista puskuria muistaakseni ihan suora!,sitten on ERT "sonnirauta"puskuri jota on jo oiottu prässissä vähän,putkikaari on jouduttu irroittaan oikomisen ajaksi mutta se on tallessa ja oikomista on
« Viimeksi muokattu: 10.09.12 - klo:21:32 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #26 : 10.09.12 - klo:21:58 »
 :) En osaa auttaa sinua tuossa puskuri asiassa.Mutta pistänyt merkille että jos oli Vanajan mallimerkintä kirjavaa niin sitä se on ollut myös Bedforteissa  :) On ERT on ERVIC on TK:ta on J6:sta on SHORT CHASSI on KHLC:tä ym,ym :o  :o  :) :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #27 : 10.09.12 - klo:22:20 »
Tehdas mainosti 60-L,"Meilllä on 200 eri ersioo!,jokaiseen ajoon löytyy BEDFORD".ERV1C ja ERV kin on eri autoja!.KM on =S(C ),M(C) ,L(C) alustanpituuden mukaan!.KMR on jo järeä,tätä on saanut TANDEMINAKIN 22TN koko paino ja KMT on ARTICULATED VECHILE TRAKTOR  rekanvetoalusta.Jotta kaikki ei ole ihan selvää akselivälit muuttuu erivuosina vähän!.Toi on ollu 4,05m ja lhennetty KMR 3,35 joskus hinausautoksi muututtuaan.Työmaalla olis MERSUN peräosa TEIJON telillä,pitäisköhän rakentaa 3 akselinen?
« Viimeksi muokattu: 10.09.12 - klo:23:19 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #28 : 11.09.12 - klo:08:59 »
Mikä oli sen Bedfortin mallimerkintä missä oli Detroitin 2-tahtidiesel moottorina ja olikos peräti Fullerin vaihteisto,eli se vaihdelaatikko mikä on Sisuista tutumpi ?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Hämeenlinnalaiset huomio! missä tämä nyt?
« Vastaus #29 : 11.09.12 - klo:10:44 »
Kirjat kertoo Konetta oli kahta kokoa ja merkinnät W =6V-71 kone ja X= 8V-71.Eli epäilisin autoksi merkintää EWW,EWX  tai tandemina EWX.EXX.En ole koskaan katsonut kilpeä.Tikinmaalla on 2  kp sellaisia.Laatikko oli jossain vaiheessa SPICER  kun AJOLINJA koeajoi muistan sen,mutta ne tehtaat tais liittyä kaikki EATONiksi joskus.Välillä oli EATON&YALE&TURNER ja TURNET ja CLARKE oli aiemmin liitossa jo?.Mulla oli 5V takaa Keltaisesta Pörssistä ilmoitus missä sellasen Tandem vaihtolavalaitteilla oli myynnissäö eteläsuomessa.Kaikki harmaat nokallisetkaan ei ole J6 vaan on nyös  pienemmällä yksinopeuksisella perällä J5 ja J4kin joista en tiedä mtä eroa?.Niista DETROIT koneet on myyty LAATUMERKKEIHIN varaosiksi kun niistä on aikaa jättänyt koneista.Samoin ns J6 koneet 330CID meni Pakistaniin ,Leylandit ja isot Petterin koneet ei kelvanneet.Liika suuri kulutus.Pakistanissa arvostetiin sitä GM 330 koneila voi ajaa vaikka kannentiviste vuotaa ,ei ole vesireikiä ,kiertoa on takapäästä kanteen.Ei mene vettä öljyyn!.Ei nää uudemmat kiehdo!,kävin eilen katsoon TL Turbokoneella,olis aika korjattavissa oleva hytti.On vaan uusissa lapsenpaskanvärinen guttaberga verhoilu ja 2-puolainen guttaberga ratti,niin TMssäkin ,jonkun VAUXHALL sama?.
« Viimeksi muokattu: 11.09.12 - klo:11:15 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?