/db Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66

Kirjoittaja Aihe: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66  (Luettu 18411 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #15 : 16.10.12 - klo:14:18 »
MAN ohitti siinä,tais olla 2 veto kun oli nopea kulkuinen?.4WD jakolaatkossa on alennusvaihde suorallakin välityksellä.Mersuissa oli kai 70km/H ja nopea 90km/h periä.Propsinkuorimakonemiehillä hajos Mersun 4wdperä ,ostivat takaperään 90km/h ,edessä 70km/h.Ei haitannut metsässä mitään nelivedolla siirtelyyn.Maantiellä takavedolla parempi nopeus!.Nytten ovat laittaneet Piikkinokkiin MA autoihin banjon hitsaamalla keskiosan ja välityksen uudemmista pikkupyöräisistä joissa on on harvempiperä että kulkee 100 kevyesti kaasupohjassa.Sen kun laittaa 20" pyöräiseen saa nopeutta lissää!
« Viimeksi muokattu: 16.10.12 - klo:19:33 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #16 : 16.10.12 - klo:17:48 »
 ;) Ai niin minkäs merkkisen auton se Man siinä ohitti  ;) ;)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #17 : 16.10.12 - klo:19:30 »
Ohitti ihan varmaan kolmosella menevän Petterin j6 jossa on kolmosen ja nelosen väli niin suuri että ei voi nelosta käyttää!.Melkein kaikissa TK isommissa on parempi vaihteistotehtaanlaatikko!.
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #18 : 16.10.12 - klo:20:17 »
Mun varhaisemmat kokemukset sorakuskien kyydissä on 1950-L FORDSON THAMES 100hv bensakoneen kyydissä.Mentiin montakilometriä kolmosella kun englantilaisissa 4 oli "loikkari" ja ei voinut heittää päälle kuin alamäessä!.Se aiheutti sen että kone oli kiehumispisteessä ja ei voinut jättää tyhjäkäynnille kun kuuma öljy oli kuin kusta ja ei öljynpaineita.Sama oli 100Hv Bedford J6ssa .Sittemmi oli MAGIRUS-DEUTZ kyydissä ja 120HV jo riitti jonkilaiseen menoon!.Filmissä menee "paksukuono"DODCE/FARGo/Desoto melko vauhdikkaasti ohi !,veikkaisn on 115 HV LEYLAND ja EATON tuplaperä?.Jos siinä oli 5TON kantavuus ja soraa oli ainakin 7TN sen kun saa vauhtii asfalttitiellä kyllä ohi pääsee!.Tietä haukuttiin mutta meiläpäin ajeltiin sorateillä jossa reunat petti keväisin ja routakuoppia oli jokapuolella a jyrkissä kurvissa irtosoraa ulkokaarteessa kun kaikki oikoi!.Savettu tie oli märkänä just tehtynä liukkaampaa kuin jää!.Pyörät kun upposi tiehen ja 100HV autolla mentiin ei tarvinnut ketään ohitella!.100HV autot haistoi mäen ennen kuin itse huomasi alkoi mottorinkierrokset laskea!,samoin mäen päälle kun pääsi kuuli kun taas alkoi kerätä kierroksia!

Samoin minun varhaisimmat kokemukset ja muistot sorakuskien kyydissä on juurikin Fordson Thamesista,eli Tempsistä niin kuin automiehet täällä päin sitä sanoivat  :) Enolla oli sellainen viiskytluvun lopulla ja soraa ja kaikkea muutakin ajoivat sillä.Siinä oli oikein sellainen mekaaninen kippi,rappukipiksi kutsuivat sitä  :) Siis lämmin koppi ja konekippi  :)  :) Sitten kun lähdettiin Renkosta Lattusen sahalta ripakuormaa,eli pintoja hakemaan niin täyty jo pyytää äitiltä eväät matkaan mukaan kun oli jo pitkä keikka :)  :) Noihin samoihin aikoihin faija vainaa ajoi soraa Hyvinkäältä Herusista Helsinkiin ja joskus kertoi että Fargot oli kova kulkusia autoja siellä tuusulan tiellä,ei tahtonut kymppipyörä Kontsaales niille pärjätä kulkemisessa  :)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #19 : 16.10.12 - klo:20:29 »
Voinnu olla hyvät välitykset 5 vaihdetta saa kiihdytettyä.Tos vanhan Lahdentien Ohkolan risteykses on vanhat purkaamot ,siellä on useita kuulemma DODGE/FARGO laatikoita jossa päällä valmisajan nimi "DAVID BROWN!".Eräs naapurustosta kertoi että Oli Rakennus Ruolalla Lahdessa hommissa ja siirteli joskus torninosturinpuomia 2 osassa mm Hesaan vanhalla TK Petterillä joka kulki Lahti-Helsinki PIKATIETÄ 120km/h.Nosturi tuotiin lavetilla.Kun vanah LEHTI KY asentaja kertoi Ruolalla olleen elementtirekkojen vetureina Leyland koneisia  Bulldog Petterita,noin 1965 malleja sonniraudalla puskusrissa.Ilmeisesti tää KHLC14 mikä tässä videossa kaahaa!.Jos ovat rekat VANAJIIn vaihdettuaan tehneet Pettereistä lava-autoja?.Kun on ylivaihde ja tulpaperä niin kulkee!
« Viimeksi muokattu: 16.10.12 - klo:20:46 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #20 : 16.10.12 - klo:20:45 »
Voinnu olla hyvät välitykset 5 vaihdetta saa kiihdytettyä.Tos vanhan Lahdentien Ohkolan risteykses on vanhat purkaamot ,siellä on useita kuulemma DODGE/FARGO laatikoita jossa päällä valmisajan nimi "DAVID BROWN!"

Välityksistä se varmaankin johtui,ja jos vielä hiukan oli joku " mekanikko " ruuvanut pellin alla niin vot siinä kilometri pylväät rupesi olemaan kuin säleaitaa  :)  :) Tuollaiset 4-5 kuutio soraa liikahti liukkaasti kohti Heltsinkiä  :) Tämä meidän faijan ookaama Kontio oli kolmiakselinen,eli tuon ajan termin mukaan " kymppipyörä " ja siinä olikin jo kantavuus huikeat 6,5-kuutiota.Faija oli siellä jo vuonna-60 ja 61,eli viisi kuusi vuotta aiemmin kuin tämä filmi on kuvattu mutta yhä on ollut vuonna-66 kaksiakselinen soraauto pop tuolloin :)

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #21 : 16.10.12 - klo:21:13 »
Voinnu olla hyvät välitykset 5 vaihdetta saa kiihdytettyä.Tos vanhan Lahdentien Ohkolan risteykses on vanhat purkaamot ,siellä on useita kuulemma DODGE/FARGO laatikoita jossa päällä valmisajan nimi "DAVID BROWN!".Eräs naapurustosta kertoi että Oli Rakennus Ruolalla Lahdessa hommissa ja siirteli joskus torninosturinpuomia 2 osassa mm Hesaan vanhalla TK Petterillä joka kulki Lahti-Helsinki PIKATIETÄ 120km/h.Nosturi tuotiin lavetilla.Kun vanah LEHTI KY asentaja kertoi Ruolalla olleen elementtirekkojen vetureina Leyland koneisia  Bulldog Petterita,noin 1965 malleja sonniraudalla puskusrissa.Ilmeisesti tää KHLC14 mikä tässä videossa kaahaa!.Jos ovat rekat VANAJIIn vaihdettuaan tehneet Pettereistä lava-autoja?.Kun on ylivaihde ja tulpaperä niin kulkee!

Taisi tulla Ruolalle Vanajat joskus 68-69,eli myöhemmin kuin tämä filmi missä tämä Peku " kaahaa " jos tarkoitat niitä buldog Vanajia mitä Ruolalla oli ?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #22 : 17.10.12 - klo:00:11 »
Kolmiakseliset olis varmaan olleet huomattavasti kalliimpia,ja ajovastus suurempi 150HV vähän jo ,pidempiä ei pääsis kaikkiin ahtaisiin paikkoihin.Ei niitä vaakoja hirveesti ollut!.edellinen sukupolvi ajo halki etelä-suomen sementtiä mm Paraisilta,Lohjalta ,Sipoosta kalkkia ja apulantaa Kotkasta.Ei useinkaan punnittu,vaan laskettiin säkit tai pyydettiin lähetyslista nähtäväksi.Muistan episodin kun 1965 Petteriä työmaalla ostivat ja EATON 8TN perällä olis ollut kalliimpi ja GM perällä 7,6TN,isä sanoi "Ei se 400kg akselipainossa tule edes kokonaan kantavuuteen ja joka kerta kun käry käy on tonneja ylikuormaa ,ostakaa se halvempi auto!".Sillä 6v  päästiin!
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #23 : 17.10.12 - klo:07:31 »
Kolmiakseliset olis varmaan olleet huomattavasti kalliimpia,ja ajovastus suurempi 150HV vähän jo ,pidempiä ei pääsis kaikkiin ahtaisiin paikkoihin.Ei niitä vaakoja hirveesti ollut!.edellinen sukupolvi ajo halki etelä-suomen sementtiä mm Paraisilta,Lohjalta ,Sipoosta kalkkia ja apulantaa Kotkasta.Ei useinkaan punnittu,vaan laskettiin säkit tai pyydettiin lähetyslista nähtäväksi.Muistan episodin kun 1965 Petteriä työmaalla ostivat ja EATON 8TN perällä olis ollut kalliimpi ja GM perällä 7,6TN,isä sanoi "Ei se 400kg akselipainossa tule edes kokonaan kantavuuteen ja joka kerta kun käry käy on tonneja ylikuormaa ,ostakaa se halvempi auto!".Sillä 6v  päästiin!

Siinä se syy varmaankin on että olivat kalliimpia,mutta jos esim.kolmiakseliseen kantavuutta sai jo-60 luvun alussa 1½-2 kuutioa enemmän soraa ja neljääkös reissua se kuski siinä filmissa sanoi päivässä ehtivän ajamaan Helsinkiin niin johan tuo määrä on päivässä parin kuution mukaan 8-mottia päivässä enemmän kuin kaksi akselisella ja viikossa josta tuolloin tehtiin vielä lauantaikin töitä johonkin-klo 14 asti niin perjantaihin mennessä se määrä on jo 40-mottia enemmän ja siihen viikko saldoon vielä se määrä mitä ehti lauantaina ajamaan. :) Mutta autojen hankintahinta eravaisuus ei yksin riittänyt.Nimittäin jo niiden ylläpito kustannuksissa oli,tai on jo iso ero.Dieselvero,vakuutusmaksut,rengaskulut,ym on ihan toista luokkaa kolmiakselissa kuin kaksi akselisessa,että sehän se varmaankin ratkaisi mitä jää ns.viivan alle.Omakohtaisesti on kokemusta kun vaihdoin kaksi akselisen Volvon kuusi akseliseen kasettiyhdistelmään.Ai ai kun muistan kun se Volvo N12 tuli kasettikärryn kanssa niin tuli het tunne että nyt aukeaa taivas meille,vaan todellisuudessa siinä aukesikin melkein perse  :)  :) No tähän oli syynä se -90 luvunalun lama mikä puraisi ja rakentaminen stoppasi siihen ja autoja seisoi kopilla pitkä rivi odottamassa keikkaa.Korttia läiskittiin paljon ja sitten kohta vaihdoin Volvon pois ja siirryin kappaletavaran ajoon

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #24 : 17.10.12 - klo:15:33 »
Silloin kun isäsi ajoi soraa Herusista Hesaan 1960-61 olikos  Kolmostietä edes Hesanpäässä alettukaan tehdä?.Ilmisesti Nrmijärvenläpi soratietä ajoivat?.Luulen että ei TEli KONTIOssakaan tarvinnut FULLERia vitoselle vaihtaa mennessä?
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #25 : 17.10.12 - klo:19:11 »
Hämeenlinnassa 70-luvulla jotkut autoilijat vaihtoivat 3 akselisia autojaan 2 akselisiin mm muutama soraautoilijakin mutta maitoautoilijoilla tuo pienempään vaihtaminen oli yleisempää ja syynä oli ollut yksinkertaisesti se että kate oli ollut 2 akselisella parempi. Muistaakseni autoilija Kauko Raatikainen oli ollut jo aikeissa vaihtaa 70-luvun puolivälissä  TK mallin Bedford uuteen 3 akseliseen Sisu M-162 jossa 320 Rolls-Royce moottori mutta päättikin myydä auton pois ja ruveta veljensä  Veikon kanssa joka oli myös automiehiä pitämään Veikon omistaman kiinteistön alakerrassa varsin menestyksekkäästikin pärjännyttä TV-ja radio huolto liikettä joka tunnettiin nimellä Raatikaisen radio ja Tv korjaamo. Syynä oli Kaukon ajurin uran loppumisena juurikin tuo korkealle kohonneet ylläpitokustannukset.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #26 : 17.10.12 - klo:19:14 »
Kolmostietä tehtiin parhaillaan tuolloin,ja faijan kertoman mukaan avattiin liikenteellekin juuri samoihin aikoihin Noposta Helsinkiin,taisi olla vuosi-61 tuolloin.Mutta tuusulantietä ajoivat soraa Hallenbergin muutkin autot myös.Kyllä siinä ehti vitosta käyttään kuulemma kun kontsaaleksen sai vauhtiin :) Tuo sama Kontio muuten sai nokkaansa miljoona kilometri merkin sitten myöhemmin,taisi olla vuosi-68 kun Hämeen sanomat teki siitä jutun kun oli hiekkaa autolla ajettu miljoona kilometriä.Muistan sen auton kuvan siinä jutun yhteydessä ja se kuva oli jo Vanajan tehtaan vaihtoautorivissä otettu kun Hallenberg oli juuri sen vaihtanut uuteen Vanajaan

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #27 : 17.10.12 - klo:23:36 »
Muistelisin että 3 tien silloissa lukis "1963"vuosilukuja Riihimällä ja siitä ohi.Nyt muistin kun menin 1965 oppikouluun ja eräs nais ope kysyi"Isäsihän on autonkuljettaja,mitä kautta minun kannattaa mennä Helsinkiin Lammilta?".Sain illalla ohjeet "Aja Turenkiin siitä Janakkalakirkolle,Hakoisiin ja siitä Helsinkiiin".Silloin se oli jo
ollut valmis?.Sitä ennen mentiin Hl Koskeltä Kärkölään ja Mäntsälään jo asfalttitietä nokkamalin AUSTIN BMC DIESEL 503 lla.Me mentiin Lohjalle yleensä Noposta Rajamäen tehtaan ohi ,Kiljavalle ja siitä Röykkään.Silloin tehtiin Hangon tietä ja soraautot oli 2 akselisia SISUja melko monet.Takaikkunassa oli pitkä tarra "UUsi SISU totutusajossa".
Eiköhän tää ollu tässä?

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #28 : 18.10.12 - klo:06:45 »
Aika monessa sillassa taitaa olla vuosilukuna juuri tuo-1963.Kyllä se tie tehtiin kutakuinkin etelästä pohjoiseen tyylillä.Samoin tekivät tuon nykyisen-3 tien,eli moottoritien.Siitähän viimeinen osuus välillä Hämeenlinna Tampere avattiin vuonna-2000.Vetkun loska ajohan oli tuolloin.Janakkalasta Lempäälään.

Mutta vuonna-65 olikin jo tämä nykyinen tie130 valmis,mm moottoritien pätkä tässä Hämeenlinnan kohdalla.Se osuus avattiin vuonna-64.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Sora kulkee vauhdikkaasti vuonna-66
« Vastaus #29 : 18.10.12 - klo:22:31 »
Tässähän tämä KARPON "pahin" hävittäjä.Ei onnistu kuval liittäminenVETKU Galleriasta.Englantilaisia ,bedford kuva 2/44
« Viimeksi muokattu: 18.10.12 - klo:22:35 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?