/db Napaperäisen välitykset ?

Kirjoittaja Aihe: Napaperäisen välitykset ?  (Luettu 4639 kertaa)

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Napaperäisen välitykset ?
« : 21.10.12 - klo:19:43 »
On tuossa kiikarissa yksi Scanian LBS 110 buldoggi -72, mutta siinä on napaperä eli planeettavälitykset navoissa. Ihan tekniikkamielessä kiinnostaa että onko voimalinja sama perään saakka kuin on puikkoperäisessä (eli sama vaihteiston välitys ja kardaani pyörii samoilla kierroksilla) ? 
Toisekseen mietin että onko perävälitys sinällään hitaampi kuin puikkoperäisessä (alempi huippunopeus ja enemmän kierroksia koneessa) ? Nopeusmittarin asteikko on 120 asti eli siitä voisi päätellä että ei sen ainakaan ole niin hidas kuin omassa nokkamallisessa, joka ei kulje kuin 90 täyskaasulla !
Jos olisi puikkoperäinen olisin varmaan jo ostanut mutta jotenkin tuo napaperä pistää vastaan  :-\
« Viimeksi muokattu: 21.10.12 - klo:21:54 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Napaperäisen välitykset ?
« Vastaus #1 : 21.10.12 - klo:20:13 »
Eräs vaihtoehto on jolla Scaniasi kulkisi hieman taloudellisemmin sekä reippaamin kun laittaa siihen linja-auton perä .

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Napaperäisen välitykset ?
« Vastaus #2 : 21.10.12 - klo:22:02 »
Mä olen vastannut "ongelmat ja vinkit" sivu 5  A.D: 2008 samanlaiseen kysymyksen ja liitteenä on ruotsinkielinen taulukko Bakaxelväxlingen.Nopein välitys 4,13 ,seuraava 4,87.SCANIA autoilijat ovat kertoneet niiin tehneensä!.MM eräs V8 140 tai 141 laittoivat suorat akselit niin kulki 140km/.Peilit ei pysyneet enääsäädöissään vaan tuli varsineen auton ilmavirrasta kylkiin kiini siinä nopeudessa
« Viimeksi muokattu: 23.10.12 - klo:09:01 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Vs: Napaperäisen välitykset ?
« Vastaus #3 : 27.10.12 - klo:12:05 »
Ruotsalaisten Veteranlastbilar-foorumilla tätä myös kyselin. Oli tietoa että napaperäisten perävälitys on 3.50 ja jos napavälitys on jotain 3:1 niin aika hidas peli tuo on. Näin kertoi myös yksi Lillträskin kuski. Asiaan on tietysti useita lääkkeitä:
- vaihtaa puikkoperäisen taka-akselin (ei mikään tajuttoman iso homma tämäkään)
- avaa navan kannen ja hitsaa planeettapyörät jumiin ==> teoreettinen huippunopeus on sen jälkeen n. 150 km/h   ;D
- joskus on ollu jopa myynnissä puikkoperäisen tapainen vetokuppi, jonka on voinut asentaa alkuperäisen kannen tilalle (planeettapyörät pitää poistaa tietysti, mutta kuppi sopii muuten suoraan vetoakselin päähän)

Mielenkiintoista on tietysti se, että miten nuo napaperäisen vetoakselit kestää suoraa vääntöä.Tyhjänä ja rauhallisesti ajamalla varmaan kestäisikin eli museoautossa ok.

Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Napaperäisen välitykset ?
« Vastaus #4 : 29.10.12 - klo:20:15 »
Kävin tänään "työmaalla" ja katselin yhden katkaistun napavälitteisen teli SCANIAN perää.Se napavälitylksen kotelo tuntuu tosiaan olevan oma pulttijakonsa!,suoravetoisissa on viittä isoa pulttia ja montaa pientä vaihtoehtona!.Tää ei minusta ollut kumpikaan?.Tuntuis että jos museorekisteriin haluaa pitäis vaihtaa suoravetoisen pyörännapakin?.Kai SCANIA WABIS 76 perua akseliperä on vahvaa akselia ja kestää mitä vaan!,olin apumiehenä 1970-L elementtirekanveturissa paljonkin.Keskusteltiin vanhojen tietäjien kanssa aiheesta "vetoakselin kesto".Käytetty vanha vetoakseli pitää merkata pyörimissuunta ja laittaa samalle puolelle,se on niin mukautunut vetoon samaan pyörimissuuntaan!.Usein kuulemma vanhemmat heikot akselit katkkeaa pakilla ylämäkeen mentäessä!?
Eiköhän tää ollu tässä?