/db Scania LB 110 museoautona ?

Kirjoittaja Aihe: Scania LB 110 museoautona ?  (Luettu 20362 kertaa)

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #15 : 10.11.12 - klo:19:12 »
Jakkarat ei siis ole alkuperäiset. Ne on näemmä kuitenkin matkalla kehittyneet, tuon ylimmäisen kuvan hanttarin jakkara on jo paljon likempänä noita "Saabin jakkaroita". Ohessa on kuva netistä, jossa on uudemmat jakkarat, jotka on kyllä hyvin lähellä noita "Saab jakkaroita"

Tuossa minun tutkimassa autossa on aluevaihteisto (GR860?) kun taas noissa kuvissa näkyisi nupin perusteella kaikissa vielä olevan se vanha puolittajavaihteisto (G672?).

Mielenkiintoista, taitaa tarvita mennä vielä uudelleen katsomaan peliä tarkemmin  :)
« Viimeksi muokattu: 10.11.12 - klo:19:24 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #16 : 10.11.12 - klo:21:54 »
Noista penkeistä on kyllä vaikea sanoa minkä penkit tuolla päällisten alla lymyää. Voi olla alkuperäisetkin.
Tuon ikäisissä oli puolittajavaihteisto 8-litraisissa ja aluevaihteisto 11- ja 14-litraisissa, kepin nuppi näyttää samalta. Tuo reiällinen nuppi joidenkin tietojen mukaan kertoo kasikoneesta.  Milloin näihin vaihteistoihin siirryttiin, sitä en sitten osaa sanoa.

JK

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #17 : 10.11.12 - klo:22:04 »
 Olisko GR860 vaihtesito tullut 7/71 aikoihin... :-\

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #18 : 11.11.12 - klo:02:26 »
Eikös se reijällinen erilainen nuppi ollut 1973 juhlavuodenmallissa?(1893-1973).Yhdessä kuvista se on 1972 jo?.Ja etujouset oli lyhyet 1973 oli epämukavampi,palasivat vanhaan mittaan 1974? joku kertoi!.Ainakin yhdessä tiedän V8 ssa oli puolittajalootakin?.Siinä oli kytkinpolkimen tehostus äkäinen palautumaan,sai lentäviä lähtöjä.Kuski sano "Ei se ole kytkin se on laukasulaite!"
« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo:02:47 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

vehicle

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 77
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #19 : 11.11.12 - klo:09:28 »
Juhlavuodeksi sanoisin paria vuotta aikaisempaa (1891-1971)  ;)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #20 : 11.11.12 - klo:10:40 »
On varmaan niin!.Kotikunnan vanha SäiliöPaloauto on 110 SCANIA 1973 ja siinä on se nuppi vielä.PEIPPO OY vanha säiliöauto.Ja olin paljon apumiehenä 70-L lopussa "Visamusan" 110 jossa oli myös se nuppi,en muista vuosimallia?
Eiköhän tää ollu tässä?

Jasa

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 154
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #21 : 11.11.12 - klo:11:39 »
Eikös se "Visamusan" Scania ollut 140 ? 1974 oli ainakin 140 Scania elementin ajossa ja toisena autona oli 89 Volvo

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #22 : 11.11.12 - klo:12:14 »
Oli sillä NYMAN OIKAN? vanha 140 johon oli laitettu FULLER  jolla oli kumottu napavälityksen huonoa kulkua ja toinen oli vanha 110 LBS.Joskus oli kaksikin 110 ajossa rekkana ,toisessa nosturi keskellä ja toisessa "seinäpukki!".Aiemmin oli ollut -89 jä.Siinä 140 en ollut usein.Kerran kuitenkin Lauantaina aikaisin vietiin ENSOon venäjälle kiviä ja kun apumiehellä ei ollut viisumia odotin baarissa Imatralla.Tullessa tultiin ennen 9,00 tyhjänä Lappeenrannan läpi .Vanha "vinkkeli" kolkotti mahtavasti niin kuin tiedät,FULLER kolahteli.Talojen välissä hirveä meteli.Kuski meinas että asukkaat sanoo "nyt tulee panssarivaunut!".Siinä oli "AUTON ÄÄNET!" ei hyppineet jalakulkijat suojatielle,jostain syystä ne ajatteli "Antaa ton nyt mennä ensin?"
« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo:12:47 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #23 : 11.11.12 - klo:13:16 »
Kytkimestä tulee hyvin "äkkiottoinen" kun antaa vaan auton seistä jonkunaikaa.

Jyrki H

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #24 : 11.11.12 - klo:18:26 »
Tämä Oikan Scania oli Eurolevy nimisen firman entinen auto.Tälläinen firma rakensi uudet tilat tänne hämeenlinnaan ja Rautaruukin läheisyyteen vuonna-76.He yksityistivät kuljetuksensa siten että myivät tuon Scania puoliperävaunu yhdistelmänsä jollekin autoilijalle täällä.Ja se kuka osti auton ajoineen oli juurikin Oikka.Firma ei pitkään pötkinyt kun meni nurin ja Oikka vaihtoi Scanian pois ja firman toimitilat osti Suomen autoteollisuus joka oli tuolloin Sisu Hämeenlinnan nimi.Epralla se samainen Scania oli pitkään sitten myöhemmin ja sillä se T.S. teki Enson reissun vallan Imatralle asti  :) Muistatkos T.S. kuskin nimeä ?

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #25 : 11.11.12 - klo:19:26 »
"MUSAn" aikaan ja ehkä Oikankin siinä oli kartiotappikiinikkeellä sai soiralavan tai vetopöydän vaihtaa tarvittaessa?VINKKELEIS oli kai jotain onkelmnia,toinen kytkinlevy tekee niin pientäliikettä että jumiutuu,silloin se kai ei irrota.Ajoivat viikonlopuksi ylämäkiin ja kaatoivat petrooliakytkikoppaankin
« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo:23:19 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

arpe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 52
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #26 : 25.10.13 - klo:20:32 »
Näin syksyisenä iltana tuli mieleen, että jokohan tuo viestin alussa nähty LBS 110 on päässyt arvoisensa kotiin?
Kulkuneuvossa on oltava vähintään kymmenen pyörää.

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Vs: Scania LB 110 museoautona ?
« Vastaus #27 : 25.10.13 - klo:21:58 »
Kyllä se kesällä ainakin vielä oli siellä rivissä ruostumassa. Jonkun pitäisi se sieltä pelastaa ainakin katon alle ;)
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.