/db Scania LB80 käsijarru jumissa

Kirjoittaja Aihe: Scania LB80 käsijarru jumissa  (Luettu 3691 kertaa)

ramaju

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Scania LB80 käsijarru jumissa
« : 02.05.18 - klo:21:04 »
Terve,

Scania LB80 vuosimallia -74 on palvellut kesäisin maatilan ajoissa. Talven jäljiltä oli tarkoitus lähteä vappuajelulle, mutta käsijarru on jumissa. Käyttöjarrujen paineet nousee normaalisti mittarilla ja jarrut toimii. Mitään vuotoääniä ei kuulu.

Auton oikealla puolella olevassa taaimmaisessa painesäiliössä ei kuitenkaan ole painetta. Paineilmaa säiliöön painettaessa alkaa pihinä keulamaskin takana olevasta venttiilistä? johon sulkuventtiilin vaijeri on kiinnitetty. Tämän purkasin ja näyttäisi toiminta normaalilta.

Joissakin keskusteluissa on ollut viestiä vastaavanlaisesta ongelmasta, jossa syypääksi on mainittu nelitieventtiili. Mistä kohtaa runkoa tämä pitäisi löytyä ja minkä näköisestä kapistuksesta on kyse?

Kuten kysymyksistäkin voi päätellä, ei ilmajarrujen kanssa ole tullut painittua, joten kaikki apu on tarpeen.
Paineilmakaaviostakin olisi taatusti hyötyä, jotta toimintalogiikka aukeaisi paremmin.

Hannu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: Scania LB80 käsijarru jumissa
« Vastaus #1 : 04.05.18 - klo:23:50 »
Ryhmä kysymys ehkä, mutta kysyn kuitenkin, oletko painanut käsijarrunamikan turvalaitteet sisään, se pyöreä nappi joka pomppaa ylös...  ;)

scaniamania

  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 124
Vs: Scania LB80 käsijarru jumissa
« Vastaus #2 : 09.05.18 - klo:10:58 »
Siellä on sellainen "paineensäätöventtiili", joka määrittelee sen että ensin pitää käyttöjarruilla olla riittävästi painetta ennenkuin käsijarrupiiriin päästetään painetta. Tällä estetään se että ei pysty kytkemään käsijarrua pois jos käyttöjarrut ei vielä toimi. Kun se on jumissa, painetta ei kerry käsijarrupiiriin.  110:ssä tää paineensäätöventtiili on oikeanpuoleisen ison säiliön kyljessä, paineen sisääntuloputkessa. Sitä kun koputtelee voi auttaa. Itse tein pienen reiän kuoreen => se auttoi. Kokonaan uusi venttiili on tietysti paras ratkaisu.
« Viimeksi muokattu: 09.05.18 - klo:11:14 kirjoittanut scaniamania »
Parempi yksi veteraaniauto katon alla  kuin kymmenen pusikossa. Scania mies, muuten terve.