Kirjoittaja Aihe: MA katsastuskelpoinen?  (Luettu 12113 kertaa)

T.S.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 746
MA katsastuskelpoinen?
« : 11.04.08 - klo:07:04 »
Olen seurannut Veteraani KA entisöinti alaa n 1988 lähtien ennen VETKUn perustamistakin
« Viimeksi muokattu: 08.03.13 - klo:08:41 kirjoittanut T.S. »
Eiköhän tää ollu tässä?

Kontio

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: MA katsastuskelpoinen?
« Vastaus #1 : 13.04.08 - klo:13:00 »
Se mitä on Mobilisti lehdessäkin moneen kertaan toitotettu, että saataisiin harrasteajoneuvoluokka.
Suomenmaassa on paljon näitä autoja jotka eivät varmasti voittaisi mitään entisöinti kilpailun ykköspokaalia, mutta on säilyttämisen arvoinen ja sitten antaa omistajalleen hyvän olon tunteen pelkästään ajamisen ja omien ajotarpeiden suorittamisen avulla (puhun nyt kuorma-autoista, joilla vielä omia pikku ajoja tehtäisiin paljonkin, mutta lainsäädöntö ei sitä salli tai sallii suuren rahanipun kanssa.)
Kun nyt saataisiin tuo kattojärjestö SA-HK järjestämään tämä harrasteajoneuvo luokka, niin harrastaja määrät lähtisi suureen nousuun.
Toki jo valtiovallalta oli jonkinlainen alku tämä väliaikainen rekisteristä poisto mahdollisuus harraste hommiin, mutta on siinäkin vielä vähän rahastamisen makua...
Raudassa raha ei ole hukassa!

RH

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 89
Vs: MA katsastuskelpoinen?
« Vastaus #2 : 17.04.08 - klo:21:33 »
Harmi kun tämä mr-katsastus on niin arka puheenaihe, ettei siitä oikein keskustelua saa aikaiseksi.
Varmasti monella aloittavalla harrastajalla, kuten minäkin, on paljon kysymyksiä aiheeseen liittyen.
Toki olen mr-tarkastajia tilaisuuden tullen jututtanut ja saanutkin asiallista tietoa.
Me kaikki toki tiedämme kuinka määräykset menevät, nythän on kyse niiden soveltamisesta käytäntöön, mistä sitten näitä juttuja kiertää mitä kummempia.
Ymmärrän toki ettei yksittäinen mr-tarkastaja halua esittää toistenkin puolesta virallista tulkintaa jostain yksityiskohdasta.


 

Sisu-Ukko

  • Vieras
Vs: MA katsastuskelpoinen?
« Vastaus #3 : 30.05.08 - klo:08:49 »
Osallistunpa minäkin keskusteluun kokemuksella jonka antaa täydellinen teitämättömyys.

Kuorma-auton MR-tarkastuksesta en teidä, mutta onko mahdollista, että tunnetun entisöijän tekemä auto menee helpommin läpi tarkastuksesta koska hänen tekemänsä ratkaisut on hyväksytty aiemminkin.
Tarkoitan tässä sitä sitä, että jos on hyväksytty pari, kolme kertaa peltinpalalla paikattu koelauta, hänen tekemänään, niin ei tarkastajalla riitä pokkaa hylätä neljättä autoa, koska silloinhan tarkastaja myöntäisi, että on aiemmin tehnyt virheen.

Sitten taas sellainen joka on vasta aloittanut ja entisöi ensimmäistä autoa, niin ollaan tarkempia yksityiskohtien suhteen.

Voisiko asia olla näin? Toivottavasti ei vaan kaikilla olisi samat mahdollisuudet.

teuski

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: MA katsastuskelpoinen?
« Vastaus #4 : 03.06.08 - klo:20:26 »
Niin osa harrastusta on tämä MR-katsastus,mutta kun viet autosi vuosikatsastukseen ja insinööri laittaa purkamislaitteen päälle jolloin näkyy pienetkin väljyydet jousentapeissa ym.ja soveltaa näkemäänsä hyväksyä/hylkäys.Käsittäen tällä tavallahan saadaan vähenemään MR-autot rekisteristä,koska silloin kun nämä autot on suunniteltu ei Ko.laitteita ollut edes suunnitteilla!Ymmärtäisin jos nyky-autoille tehdään purkamistesti joihin on suunnittelussa jo varauduttu!Tarkoitan tässä sivuttaisrissoja jolla saadaan autoa hierottua toisesta pyörästä sivusuunnassa,jolloin pärstäkertoimen mukaan saattaa löysiä olla liikaa KA-toissa! Voi Pertana mihin ollaan menty tämän vapaan katsastuskilpailun myötä!Tarttis tehdä jotain,mut mitä???

kilpan

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 94
Vs: MA katsastuskelpoinen?
« Vastaus #5 : 29.07.08 - klo:14:07 »
Voidaanko museoajoneuvotarkastuksessa hyväksyä kuorma-auton rungon/akselivälin pituuden muutos esim. 3800->4200mm? Vai saako niin muutoinkaan tehdä?

koojii

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 99
Vs: MA katsastuskelpoinen?
« Vastaus #6 : 29.07.08 - klo:15:42 »
Voidaanko museoajoneuvotarkastuksessa hyväksyä kuorma-auton rungon/akselivälin pituuden muutos esim. 3800->4200mm? Vai saako niin muutoinkaan tehdä?

En ole ma-tarkastaja mutta maalaisjärjellä ajatellen rungon pidennys tai lyhennys ei ole este ma-hyväksynnässä
sillä onhan kuorma-autojen runkoja ja rakenteita muutettu koko maailmansivu (jo uutena). Sivusta seuranneena tarkastustouhua olen ihmetellyt moneen kertaan että minne se järki hukkui tarkastajilta ::)...
Toisinaan tulee mieleen että onko tosiaankin niin että vuonna yks tai kaks ekr. valmistetut ajoneuvot
vain hyväksytään museorekisteriin mutta uudempia lakisääteisen iän täyttäviä ei...
Keksitään jos jotain esteitä...eli kai sillä pärstäkertoimella on jotain osaa...
Paras tapaus mitä tiedän oli kaverillani joka vei moottoripyöräänsä tarkastukseen.
Muuten meni kaikki niinkuin pitikin mutta tarkastajan mielestä väriosat oli maalattu täysin väärällä sävyllä...
Kaveri tyypilliseen herrasmiesmäiseen tapaansa tuumasi että siinä tapauksessa pyörä on maalattu
jo tehtaalla väärällä sävyllä ;D...
Tämä yksilö oli tuolloin ajettu vain noin 22000km ja ollut aina säilytyksessä lämpimässä tallissa joten sitä
ei edes oltu entisöity, pidetty vaan todella hyvää huolta.
Ja kaveri oli muuten ostanut ko.pyörän uutena 8)...